Dlaczego najczęściej sterowniki pomp wtryskowych VP44 są źle naprawiane ??
Data utworzenia 2017-01-26 20:19:52
Data modyfikacji 2017-01-26 20:21:30
- Szczegóły
- Diesel Serwis
W skrócie opiszę jak się ma żywotność pompy do standardowej naprawy sterownika w garażu.
Skutki zastosowania źle dobranego tranzystora i złego montażu:
- zwiększone zużycie paliwa
- duże ryzyko uszkodzenia cewki dawkującej paliwo która steruje iglicą wysokiego ciśnienia ( UWAGA cewka sprzedawana tylko razem z nowym sterownikiem !! ).
- mniejsza moc silnika
- większe zużycie mechaniczne pompy wtryskowej Bosch VP44
- osoba która nie zna się na montażu uszkodzi moduł sterujący pracą pompy: EDU PSG5
1. Zwiększone zużycie paliwa spowodowane jest przez niewłaściwą pracę iglicy która jest poruszana przez cewkę którą wysterowuje tranzystor w pompie wtryskowej VP44
2. Ryzyko uszkodzenia cewki bierze się z 2 czynników
- tranzystor IRLR2905ZPB podczas pracy podtrzymania prądu cewki zamiast 10 Amper zasila cewkę prądem dochodzącym do 15 Amper ? jak widać to spora różnica co w dłuższym okresie eksploatacji samochodu prowadzi do uszkodzenia cewki i zatarcie iglicy sterującej wysokim ciśnieniem wtrysku paliwa;
- podczas montażu tranzystora ( widać to na wszystkich filmikach na youtube i instrukcjach ?fachowców? z Allegro ) nie patrzą na grubość i jakość połączeń źródła tranzystora z płytką PCB sterownika PSG5. Wynikiem błędnego montażu tranzystora uszkadza nam się cewka ( regulator dawki paliwa w pompie Bosch ), wypala w środku cały sterownik pompy wtryskowej a dodatkowo może jeszcze doprowadzić do uszkodzenia głównego komputera silnika ECU.
3. Mniejsza moc samochodu po regeneracji pompy wtryskowej VP44 bierze się z wolniejszego przełączania tranzystora ? nawet producent w opisie tranzystora sprzedawanego przez wszystkich i montowanego na umór nie zamieścił charakterystyki szybkość załączania ? dlaczego ? bo ten tranzystor nie jest przewidziany do pracy w takich warunkach. Dodatkowo trzeba się zastanowić dlaczego tranzystor jest aż na napięcie 55V jeżeli w samochodzie maksymalne napięcie możemy spotkać rzędu 15,5V przy zużytym akumulatorze i uszkodzonym regulatorze napięcia. Jeszcze duzo by można było wymieniać dlaczego tranzystor jest najważniejszym elementem układu a wymieniany jest w garażach bez specjalnego sprzętu i bez wiedzy o doborze jego parametrów.
4. Większe zużycie bierze się także z błędnego doboru tranzystora ? tutaj cierpi bezpośrednio cała pompa.
5. Moduł zwany sterownikiem pompy wtryskowej jest to płytka elektroniczna zalana sylikonem o konsystencji ?galarety?. Cała elektronika jest na wierzchu i łatwo można ją uszkodzić. Standardowe układy do obwodów drukowanych mają swoje obudowy ? o co utrudnia mechaniczne uszkodzenie w tym przypadku można porównać wymianę tranzystora do operacji na otwartym sercu ? na filmikach z Youtube widać jak łatwo się wymienia tranzystor ? ale kto udowodni, że po wymianie tranzystora sterującego dawką paliwa sterownik jest sprawny ?? Przychodzą do nas klienci którzy uznali że sami sobie poradzą z wymianą tranzystora lub powierzyli swój sterownik pompy VP44 fachowcowi z garażu co później u nas w diagnozie wychodzi, że cały sterownik jest do wymiany ? koszt 1200zł !!
Kliencie pamiętaj ? lepiej oddać sterownik w dobre ręce niż ma się okazać ze za 2 miesiące trzeba kupić nową pompę i słono zapłacić za pomyłkę.